Najczęstsze problemy z laptopami. Przegląd producentów Apple, HP, Lenovo
Kilka słów na temat napraw produktów słynnego Apple’a
Firma Apple Inc. jest amerykańskim koncernem, którego działalność koncentruje się na produkcji i sprzedaży elektroniki użytkowej. Można śmiało stwierdzić, że jest to globalny koncern, doskonale znany i rozpoznawalny na całym świecie. Zatrudnia on około 50 tys. pracowników. Sama osoba Steve?a Jobsa, współtwórcy sukcesu firmy, stała się praktycznie ikoną współczesnego świata biznesu. Wyroby Apple są znane nie tylko z wysokiej jakości, ale i oryginalnych rozwiązań technicznych oraz niepowtarzalnego designu. Amerykański koncern jest również pionierem wielu rozwiązań technologicznych. Jako pierwszy rozpoczął sprzedaż komputerów osobistych wyposażonych w mysz, a później ? w interfejs graficzny. Apple Inc. walnie przyczynił się do rozwoju domowej elektroniki i nadal przoduje w wielu dziedzinach. Flagowymi wyrobami koncernu są komputery, laptopy, ale także iPody i iPhone?y. Chociaż wyroby oznaczone logiem w kształcie jabłka nie są tanie, znajdują licznych miłośników na całym świecie. Warto również podkreślić, że firma cieszy się niesłabnącym uznaniem praktycznie od momentu swojego debiutu. Ma zatem rzeszę lojalnych, wieloletnich użytkowników.
Firma Apple, tak jak każdy znaczący koncern, oferuje swoim klientom wszechstronne usługi serwisowe. Najprostszą formą kontaktu jest oczywiście skorzystanie z firmowej strony internetowej. Można tam odnaleźć różnego rodzaju opcje dotyczące wsparcia gwarancyjnego i pogwarancyjnego. Wyszukiwarka pomaga odnaleźć najbliższy użytkownikowi serwis Apple. Można również odnaleźć numery telefonów do konsultantów, i to na całym świecie. Najprostszą formą kontaktu jest wypełnienie odpowiedniego formularza, z podaniem specyfikacji posiadanego sprzętu. Jednak z oczywistych względów taka forma kontaktu może nie wystarczać w przypadku realnych uszkodzeń, a nie tylko, przykładowo, aktualizacji oprogramowania.
Naprawy gwarancyjne powinny być oczywiście dokonywane w autoryzowanych serwisach, co zapewnia rzetelne wykonanie usługi i nie wiąże się z ryzykiem utraty gwarancji na sprzęt. Poza tym w tego typu serwisach pracują przeszkoleni fachowcy dysponujący odpowiednim sprzętem i oprogramowaniem. Naprawy pogwarancyjne mogą stanowić pewien problem. Autoryzowane serwisy często oferują dość wysokie ceny swoich usług. Pewną opcją może być skorzystanie z mniejszych punktów serwisowych. Na pewno w ten sposób użytkownik sprzętu Apple ma możliwość zaoszczędzenia pieniędzy. Oddanie swojego sprzętu do nieautoryzowanego serwisu może się wiązać z pewnym ryzykiem, jednak czasami warto rozważyć takie rozwiązanie.
Awaryjność laptopów firmy Apple
Laptopy firmy Apple są bardzo charakterystycznymi produktami. Ich posiadanie stało się obecnie wręcz rodzajem snobizmu. Nie jest to sprzęt tani, ale za to bardzo specyficzny, wyróżniający się spośród tysięcy komputerów tego typu. Wyjątkowy design i kolor obudowy sprawiają, że nie można tego laptopa pomylić z żadnym innym. To samo można powiedzieć o jakości wykonania tego sprzętu. Użytkownicy laptopów firmy Apple chwalą sobie ich tradycyjną niezawodność i solidność. Również wydajność tych komputerów bywa wyższa niż w przypadku wyrobów konkurencyjnych firm. Warto też podkreślić, że laptopy Apple, zwłaszcza z systemem operacyjnym OsX, dłużej zachowują swoją żywotność i nie wymagają zbytecznych aktualizacji.
Każdy, nawet najlepszy sprzęt może ulec awarii. Zasada ta dotyczy również laptopów firmy Apple, mimo że chwalone są za swoją bezawaryjność. Jednak mniejsze czy większe awarie lub usterki mechaniczne mogą się przytrafić każdemu użytkownikowi. Należy wówczas rozważyć kilka opcji przy wyborze odpowiedniego serwisu. Optymalnym rozwiązanie jest oczywiście skorzystanie z usług autoryzowanego serwisu, wraz z jego wszechstronnym wsparciem.
Jeśli kupujemy nowy sprzęt firmy Apple, obejmują nas przepisy polskiego prawa konsumenckiego. Gdy stwierdzimy wadę fabryczną sprzętu, mamy prawo do darmowej naprawy, zniżki albo zwrotu poniesionych kosztów. Uprawnienia te wygasają po dwóch latach, a nabywca powinien powiadomić sprzedającego o stwierdzonej wadzie w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia. Firma Apple udziela rocznej gwarancji na naprawę i wymianę swojego sprzętu. W jej zakres wchodzi również możliwość bezpłatnych konsultacji telefonicznych (90 dni), serwis stacjonarny lub wysyłkowy, a także naprawa lub wymiana komputera poza krajem zakupu.
Po okresie gwarancyjnym użytkownik nadal może uzyskać wsparcie autoryzowanego serwisu, jednak wiąże się to z dodatkowymi opłatami. To samo dotyczy wsparcia technicznego. Niewątpliwie takie rozwiązanie jest najkorzystniejsze, jeśli chodzi o jakość wykonania określonej usługi. Nie zawsze jednak najtańsze. Czy nieautoryzowany serwis laptopów Apple może być równie skuteczny i bezpieczny co autoryzowanym punkt serwisowy? Można powiedzieć, że tak. Tego typu sprzętem nie zajmują się ludzie przypadkowi i wielu spośród nich ma odpowiednią wiedzę oraz konieczny sprzęt. Niektóre małe punkty serwisowe mogą oferować porównywalne jakościowo usługi za znacznie niższą cenę. Zawsze istnieje pewne ryzyko w tym względzie, ale może czasami warto je podjąć.
O czym warto pamiętać przy okazji naprawy laptopów Apple?
Według powszechnej opinii, sprzęt produkowany przez firmę Apple pod wieloma względami jest wyjątkowy. Dotyczy to zarówno jego wyglądu, funkcjonalności, systemu operacyjnego, jak i poszczególnych komponentów. Laptopy z logiem w kształcie jabłka nie są tanie, zwłaszcza w Polsce. Niekiedy opłaca się przywieźć ten sprzęt ze Stanów Zjednoczonych niż kupować go w rodzimych salonach. Mimo to komputery Apple znajdują liczną rzeszę swoich zwolenników w naszym kraju. To samo dotyczy zresztą innych wyrobów tej firmy, takich jak iPhone?y czy iPady. W ciągu ponad 30 lat działalności firma Apple niewątpliwie wyrobiła sobie znaczącą renomę, która znajduje odzwierciedlenie w opiniach jego wiernych użytkowników.
Mimo że laptopy firmy Apple cieszą się dobrą opinią w odniesieniu do ich jakości i bezawaryjności, czasami wymagają interwencji serwisantów, zresztą tak jak każdy sprzęt elektroniczny. W przypadku nowych wyrobów są one objęte roczną gwarancją producenta, a napraw dokonuje się w autoryzowanych serwisach. Po wygaśnięciu gwarancji użytkownik może nadal korzystać ze wsparcia serwisu Apple, jednak ponosząc już odpłatność. Czy warto rozważyć oddanie sprzętu do nieautoryzowanego serwisu, jeśli skończył się okres gwarancji? O czym trzeba wiedzieć w takim przypadku?
Dla mniej doświadczonego serwisanta naprawa laptopów Apple może być trudnym wyzwaniem. Jest to sprzęt dość specyficzny i niekompatybilny z innym laptopami, które są w powszechnym użyciu. Laptopy Apple znacząco różnią się w zakresie konstrukcji i zastosowanych rozwiązań; posiadają one specyficzne płyty główne. Już sama obudowa i oprzyrządowanie są oryginalne i nietypowe. Serwisantom problem może sprawiać duża miniaturyzacja komponentów stosowanych w tych urządzeniach. To wszystko sprawia, że naprawa laptopów Apple wymaga poświęcenia sporo czasu. Tego zadania może się podjąć jedynie osoba z dużym doświadczeniem w serwisowaniu sprzętu amerykańskiego producenta. Mimo wszystko warto uwzględnić fakt, że skorzystanie z usług autoryzowanego serwisu w przypadku skomplikowanej awarii (np. płyty głównej) może być nawet kilkakrotnie droższe niż w sytuacji skorzystania z oferty serwisu nieautoryzowanego. Mniejszy serwis nie musi być gorszy jakościowo. Warto w tej kwestii zasięgnąć opinii znajomych, którzy korzystali z jego usług, lub poszukać informacji w internecie. W ciągu ostatnich kilkunastu lat sprzęt marki Apple stał się popularny również i w Polsce. To sprawia, że coraz więcej fachowców specjalizuje się w jego naprawach i potrafią skutecznie wyeliminować niemal każdą awarię.
Serwisowanie sprzętu HP: punkty autoryzowane czy niezależne?
Firma Hewlett Packard (Hp) powstała już w 1939 roku. Obecnie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych koncernów elektronicznych na świecie. Również w Polsce już od wielu lat są dostępne jej produkty. Cenione przez użytkowników wyroby, takie jak komputery stacjonarne, laptopy, drukarki, skanery czy monitory, na dobre zagościły już w milionach domów i firm. Koncern produkuje również sprzęt medyczny i naukowy. Przyczynił się on również do pionierskich rozwiązań na rynku wysokich technologii. Z ciekawostek można podać, że Hp opracowała (wraz z Sony) popularną dyskietkę 3,5 cala i napęd do niej. Również i dzisiaj firma wdraża wiele nowatorskich rozwiązań ? począwszy od zastosowań przemysłowych, a skończywszy na domowych.
Koncern Hp ma rozwiniętą sieć swoich autoryzowanych punktów serwisowych. Wszelkie informacje na ten temat można znaleźć na stronie internetowej firmy. Zawarto tam również wykaz punktów serwisowych, gdzie są realizowane naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne sprzętu. Warto pamiętać o tym, że zakres i okres gwarancji mogą się różnić w przypadku poszczególnych urządzeń Hp. Różnice mogą dotyczyć zarówno regionu, kraju, jak i konkretnego modelu sprzętu. Aby uniknąć nieporozumień, należy sprawdzić tekst załączonej gwarancji. W przypadku nowych komputerów Hp jest on wgrany na twardym dysku lub dołączony na płycie CD/DVD. Status gwarancji sprzętu można również sprawdzić online, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Firma oferuje również szeroki zakres pomocy technicznej ? zarówno zdalnej, jak i stacjonarnej.
Ze względu na dużą popularność urządzeń Hp, w Polsce działa wiele nieautoryzowanych serwisów oferujących kompleksową obsługę. Pogwarancyjny autoryzowany serwis Hp jest dostępny praktycznie dla każdego użytkownika, nawet starszych modeli komputerów czy drukarek. Nie powinno być w tym przypadku problemu z dostępnością części. Jednak ceny napraw pogwarancyjnych, z użyciem oryginalnych akcesoriów, są dość wysokie. Jeśli danemu użytkownikowi zależy na oszczędnościach, może rozważyć przekazanie swojego sprzętu do nieautoryzowanego serwisu. Nie musi on świadczyć gorszych jakościowo usług niż autoryzowany serwis, choć istnieje zawsze ryzyko, przykładowo związane z niepełną diagnostyką czy brakiem dostępności części. Niemniej warto rozważyć taką opcję, zwłaszcza jeśli musimy liczyć się z ograniczonym budżetem na naprawę i nie możemy pozwolić sobie na zakup nowego sprzętu. Warto zapoznać się z ofertą takich serwisów, którą można odnaleźć na lokalnych stronach internetowych.
Czy legendarna ?zawodność? laptopów HP to prawda czy mit?
Laptopy firmy Hp cieszą się dobrą opinią użytkowników zarówno w Polsce, jak i na świecie. Zwraca się uwagę na ich dobrą jakość połączoną z rozsądną ceną. Nie jest to wprawdzie sprzęt najtańszy, za to można liczyć, że otrzymamy produkt wysokiej jakości, na którym można polegać, a jego niezawodność znacząco przekracza granice zakreślone w gwarancji producenta. Oczywiście zawsze można trafić na wadliwy egzemplarz, co zresztą dotyczy w zasadzie wszystkich firm z branży elektronicznej. Trzeba jednak przyznać, że niezawodność jest dużym atutem firmy Hp. Dobrą opinią cieszą się zwłaszcza urządzenia dedykowane dla biznesu. Laptopy domowego użytku swego czasu nie cieszyły się dobrą opinią, choć trudno jednoznacznie ustalić, jakie były tego przyczyny. Ich awaryjność nie była wyższa niż w przypadku konkurencyjnych wyrobów. Można zatem przypuszczać, że ?legendarna? zawodność starszych modeli laptopów Hp była raczej myśleniem życzeniowym konkurencyjnych firm.
W przypadku awarii laptopów marki Hp można oczywiście skorzystać z firmowego serwisu, wraz z wszelkimi udogodnieniami, które on oferuje. Możemy sprawdzić okres i status gwarancji naszego sprzętu, poszukać możliwych rozwiązań w trybie online, przejrzeć fora użytkowników lub skonsultować się telefonicznie ze specjalistą. Serwis laptopów Hp obejmuje zarówno naprawy gwarancyjne, jak i pogwarancyjne. W tym pierwszym przypadku możemy liczyć na bezpłatną naprawę sprzętu, a niekiedy na jego darmową wymianę, jeśli usterka okaże się niemożliwa do usunięcia. Na stronie internetowej producenta można bez trudu odnaleźć adres najbliższego serwisu. W przypadku napraw pogwarancyjnych również możemy liczyć na pełen zakres usług i fachowe wsparcie, choć oczywiście odpłatnie. W tym przypadku warto rozważyć skorzystanie z oferty serwisów nieautoryzowanych. Wielu fachowców specjalizuje się w naprawie sprzętu Hp, a jakość ich usług znacząco nie odbiega od standardów producenckich. Korzystniejsza natomiast może być cena wykonania usługi, w porównaniu z firmowym serwisem Hp. Większość specjalistów potrafi usunąć najbardziej skomplikowane awarie tego sprzętu, dysponując profesjonalnym oprzyrządowaniem. Niektóre firmy specjalizują się także w odzyskiwaniu danych. Co godne uwagi, często czas wykonania usługi w mniejszym serwisie jest krótszy niż w firmowym punkcie napraw. Może być to zatem ciekawa i dobra jakościowo opcja dla użytkowników, którym zależy na oszczędności czasu i pieniędzy.
Hewlett Packard obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna
Laptopy firmy Hp są urządzeniami o uznanej opinii wśród użytkowników. Na uwagę zasługują zarówno staranne wykonanie, funkcjonalność, jak i zaawansowane technologia wykorzystywana w ich produkcji. Atutem tych urządzeń jest również niezawodność, zwłaszcza segmentu biznesowego. Jednak również urządzenia domowego użytku cieszą się renomą i mogą przez wiele lat funkcjonować bezawaryjnie. Stosunek ceny do jakości wypada korzystnie w przypadku laptopów Hp, mimo że nie są to najtańsze komputery. Niekiedy jednak po prostu warto zainwestować w niezawodność i renomę niż ufać tańszym i bardziej awaryjnym odpowiednikom.
W przypadku wszelkich problemów technicznych można liczyć na obsługę gwarancyjną i pogwarancyjną ze strony producenta. Wszelkie niezbędne informacje na ten temat zamieszczono na stronie internetowej. Czasami niewłaściwa praca urządzenia nie musi wcale oznaczać jego awarii. Dzięki pomocy fachowców Hp można ustalić, czy faktycznie doszło do uszkodzenia sprzętu. Na stronie internetowej producenta można również sprawdzić zakres gwarancji naszego laptopa i jej aktualność. Napraw w okresie gwarancyjnym powinien dokonywać autoryzowany serwis. W ten sposób unikniemy nieprzyjemności związanych z ewentualną utratą gwarancji. Powierzając nasz sprzęt autoryzowanemu serwisowi, mamy pewność, że trafi on w ręce specjalistów, którzy mają wieloletnie doświadczenie w jego obsłudze. Ta sama zasada dotyczy serwisu pogwarancyjnego. W przypadku serwisów Hp obowiązują ceny zryczałtowane, a zakres podano na stronie internetowej. Tutaj jednak problematyczna dla wielu użytkowników może być cena, a niekiedy czas wykonania określonej usługi. Możemy zdecydować się na alternatywne rozwiązanie, czyli przekazanie naszego sprzętu do nieautoryzowanego serwisu. Naprawa laptopów Hp może być wyzwaniem, jednak wielu fachowców wyspecjalizowało się w obsłudze tego sprzętu i potrafi usunąć praktycznie każdą usterkę. Niemal w każdym polskim mieście można bez trudu odszukać specjalistów, którzy świadczą tego typu usługi. Informacje na temat zakresu działania poszczególnych serwisów można odnaleźć na lokalnych stronach internetowych. Zawsze warto zasięgnąć opinii osób, które korzystały z tego typu usług, lub sprawdzić doświadczenia fachowców. Niemniej usługa tańsza nie musi być gorszą, a pozwala zaoszczędzić pieniądze i czas. Niekiedy warto rozważyć taką możliwość, zwłaszcza jeśli awaria jest skomplikowana, a wycena firmowego serwisu Hp ? bardzo wysoka.
Lenovo ? nowatorstwo i tradycja
Od kilku lat można zaobserwować ekspansję na rynkach światowych firmy Lenovo. Ten trend obejmuje również i Polski rynek, na którym wyroby chińskiego producenta coraz mocniej akcentują swoją obecność. Lenovo Group Limited, bo tak brzmi pełna nazwa tego koncernu, jest określana jako jeden z największych obecnie producentów komputerów na świecie. Przełomem dla firmy było nabycie w 2005 roku pakietu akcji IBM ? firmy, która zapisała się w historii jako potentat w produkcji sprzętu komputerowego. Koncern IBM nadal jest jedną z lepiej rozpoznawalnych firm segmentu high tech. Można przyjąć, że Lenovo jest zarówno spadkobiercą, jak i kontynuatorem drogi wytyczonej przez amerykańskiego giganta.
Jednak chiński producent komputerów stosuje też wiele autorskich rozwiązań. Dotyczy to zarówno technologii produkcji samego sprzętu, rozwiązań z zakresu ergonomii i designu czy wreszcie globalnej współpracy setek firm z całego świata. Wyroby firmy Lenovo są projektowane, a następnie wytwarzane, testowane i sprzedawane w dziesiątkach krajów. Koncern stosuje koncepcję worldsourcingu, czyli zintensyfikowanej współpracy niemal na wszystkich kontynentach. Dzięki optymalizacji kosztów produkcji i pracy, w przypadku wyrobów firmy Lenovo daje się zauważyć korzystny stosunek ceny do jakości. Wiele uznanych koncernów z branży komputerowej nie potrafi osiągnąć tak dobrego pułapu cenowego, zachowując optymalne standardy produkcyjne. W Lenovo zdecydowanie się to udaje.
Globalne koncerny z branży informatycznej budują swoje pozycje niekiedy przez dziesiątki lat. Z pewnością nie jest to łatwa droga, okupiona ogromem pracy, nakładów finansowych i determinacji. Współczesnego użytkownika komputerów, który jest coraz bardziej wybredny i zaznajomiony z branżą, trudno zaskoczyć. Z tego powodu można zrozumieć początkowy sceptycyzm wobec wyrobów chińskiego producenta. Niekiedy był on wręcz traktowany jako ?IBM dla ubogich?. Jednak z upływem lat okazało się, że komputery Lenovo przetrwały próbę czasu, a grono ich zwolenników sukcesywnie się powiększa. Tradycje IBM w połączeniu z nowatorskimi rozwiązaniami okazały się strzałem w dziesiątkę. Również obsługa klienta i serwis Lenovo funkcjonują bez zarzutu, dostosowując się do standardów najbardziej uznanych koncernów japońskich czy amerykańskich. Firma deklaruje, że jej priorytetem jest pozyskiwanie klientów poprzez jakość swoich wyrobów. Obserwując poczynania koncernu i politykę jakościową, nie ma podstaw, by nie wierzyć w te deklaracje.
Lenovo ? co warto wiedzieć?
Lenovo to współczesny gigant na rynku producentów sprzętu komputerowego i firma o globalnym zasięgu. Co ciekawe, koncern nie ma jednej głównej siedziby, badania rynku przeprowadza w Stanach Zjednoczonych, technologie opracowuje w Japonii, a produkcję prowadzi w Chinach. Dla Lenovo pracują tysiące osób zamieszkujących dziesiątki krajów na całym świecie. Działalność koncernu jest świadectwem współczesnej globalizacji w dobrym tego słowa znaczeniu.
W tysiącach domów i firm coraz większym powodzeniem cieszą się laptopy tego chińskiego producenta. Marka ThinkPad szturmem zdobyła światowe rynki. Również w Polsce przybywa użytkowników zadowolonych z tego sprzętu. Laptopy serii IdeaPad uchodzą za niezawodne i niebanalne. Początkowy sceptycyzm, który towarzyszył wejściu Lenovo na rynek, ostatecznie przegrał ze zdrowym rozsądkiem. Okazało się bowiem, że można produkować laptopy o dobrych parametrach technicznych, nieustępujące w niczym konkurencyjnym firmom o uznanej pozycji, nie windując ich ceny. Niewątpliwie jest to również efekt globalnego podejścia do procesu projektowania, produkcji i dystrybucji komputerów. Warto dodać: efekt korzystny dla klienta.
Jeśli chodzi o serwis laptopów Lenovo, można również stwierdzić przestrzeganie uznanych standardów. Na stronie internetowej producenta zamieszczono wszelkie niezbędne informacje dotyczące postępowania w przypadku kłopotów sprzętowych. Można z niej pobrać aktualizacje oprogramowania, różne pliki pomocy, a także sterowniki i ich matryce. Dostępnych jest także kilka podręczników, między innymi na temat obsługi i konserwacji sprzętu, akcesoriów czy optymalizacji komputerów. Można zdalnie sprawdzić status gwarancji, co staje się standardem w przypadku znaczących producentów. Awarie sprzętu należy zgłaszać do centrów lub punktów serwisowych. Zapytania dotyczące konfiguracji sprzętu, problemów systemowych lub oprogramowania lepiej załatwiać poprzez dostęp online lub bezpośrednio u sprzedawcy. Na stronie internetowej firmy można odszukać adresy autoryzowanych serwisów. Warto zapoznać się z warunkami gwarancji i częściową odpłatnością za niektóre usługi (np. dojazd do klienta). Ponieważ lista autoryzowanych punktów serwisowych jest dość ograniczona, można rozważyć skorzystanie z usług innych serwisów, zwłaszcza w zakresie napraw pogwarancyjnych. Czas korzystania z napraw w autoryzowanych punktach serwisowych może być dość długi ? to również argument za tym, by rozważyć skorzystanie z usług innych fachowców.
Lenovo ? historia i współczesność
Kiedy w 1980 roku w siedzibie firmy IBM zaprezentowano pierwszy komputer osobisty ? o znanym dziś niemal każdemu symbolu ?PC? ? niewiele osób mogło choćby częściowo przypuszczać, w jaki sposób ten wynalazek zmieni współczesny świat. Świat, którego jednym z filarów stała się komputeryzacja. We wszystkich dziedzinach życia korzysta się z komputerów ? od domowych zastosowań, poprzez optymalizację pracy firm i przedsiębiorstw, sektory przemysłowe, finansowe, rolnictwo, medycynę, a skończywszy na obronności i badaniach kosmosu. Kraje uprzemysłowione bardziej boją się cyberataków niż konwencjonalnych wojen. Komputery znajdują tysiące zastosowań, w znacznej mierze kierując naszym życiem ? czy tego chcemy, czy nie.
Jedną z największych zasług koncernu IBM stało się ?oswojenie? komputera. Dzięki procesom miniaturyzacji i komercjalizacji, z tajemniczego urządzenia obsługiwanego przez wyszkolonych specjalistów stał się on narzędziem codziennego użytku. Z obsługiwaniem współczesnych komputerów świetnie radzą już sobie dzieci, które jeszcze nie potrafią czytać ani pisać. Komputery stały się przyjazne dla użytkownika, a ich obsługa ? intuicyjna.
Cztery lata po prezentacji pierwszego ?peceta? koncern IBM zaprezentował pierwszy na świecie komputer przenośny. W 1984 roku powstał sprzęt, który później coraz bardziej zacznie upodabniać się do współczesnych laptopów. Wprawdzie był niewygodny, nieporęczny i ważył prawie 14 kilogramów, niemniej stanowił krok milowy w rozwoju technologii informatycznej codziennego użytku. Pionierskie pomysły koncernu IBM były wdrażane do masowej produkcji, wyznaczając nowe standardy w przemyśle komputerowym.
Kontynuatorem tradycji IBM obecnie jest firma Lenovo. Ten globalny koncern to poważny gracz na rynku elektroniki użytkowej. Laptopy chińskiej firmy cechuje solidność wykonania, nowatorstwo rozwiązań technologicznych oraz optymalny stosunek ceny do jakości. Wielu klientów na całym świecie postawiło na tę markę raczej ze względu na sentyment dla osiągnięć IBM. Jednak Lenovo powoli zyskuje renomę, która zbliża tę firmę do osiągnięć swego wielkiego poprzednika. Do początku istnienia chińskiego koncernu akcentowana jest polityka udoskonalania jakości, którą można dostrzec również w stosunku do klienta. Dzięki efektywnie działającym punktom serwisowym naprawa laptopów Lenovo nie jest uciążliwym obowiązkiem. Dostępność wszelkich akcesoriów i oprogramowania to również znaczące ułatwienia dla użytkowników. Dynamika rozwoju firmy Lenovo każe przypuszczać, że niebawem stanie się ona głównym producentem sprzętu komputerowego na świecie.